Sivananda yoga

Over Yoga Kalpataru

Bij Yoga Kalpataru kun je drie yogavormen beoefenen:

  • Yoga voor de rug.

Bij deze yogavorm leer je op een veilige en aandachtvolle manier je houding te verbeteren en je buik- en rugspieren sterk te maken en te houden. Je leert ook oefeningen om de spanning in nek-, hals- en schoudergebied te verlichten. Specifieke houdingen worden afgewisseld met ademhalings- en ontspanningsoefeningen.

  • Hatha Yoga in de traditie van Sivananda en Yoga Vidya.

Een integrale yogavorm waarbij spanning en ontspanning elkaar afwisselen. Kenmerkend voor deze yoga is een vaste opbouw van de les. We beginnen elke les met een korte ontspanning, gevolgd door ademhalingsoefeningen (pranayama), zonnegroeten (surya namaskar) en houdingen (asana’s). Aan het einde van de les is er wederom aandacht voor ontspanning.

  • Beginnerscursus Sivananda Hatha Yoga

In de 8 weekse beginnerscursus leer je stap voor stap en op een goede manier de 12 basis houdingen. Daarnaast kom je iets te weten over de filosofische achtergrond van yoga en leer je 3 basis ademhalingsoefeningen, te weten de volle yogische ademhaling, de snelle ademhaling (kapalabhati) en de wisselademhaling (anuloma viloma). Natuurlijk is er ook aandacht voor concentratie en ontspanning. Kortom deze cursus is een mooie opstap om daarna moeiteloos aan te sluiten in de algemene hatha yoga les.

Voor alle lessen geldt een lestijd van 1,5 uur.

Yogadocente Karin Oldenampsen